Kind en straling

Omdat zij in de groei zijn en organen nog in ontwikkeling, zijn kinderen gevoeliger voor straling.

Straling dringt dieper door in hersenen kinderen

Lange termijn effect onzeker
Een belangrijk deel van de tijd brengt een kind op school door. Op vrijwel iedere school zijn draadloze netwerken uitgerold, is het krijtbord vervangen door smartbord en wordt in toenemende mate gewerkt met laptops en tablets. Overigens blijken de draadloze DECT telefoons, die veel worden gebruikt, ook enorme 'stralers' te zijn. Vrijwel iedereen gaat ervan uit dat het veilig is, maar is dit wel zo? Omdat de ontwikkelingen relatief jong zijn, is er nog volop onderzoek bezig naar de lange termijn effecten. Hoe kan het dat de draadloze techniek zo massaal is uitgerold zonder dat er duidelijkheid is over de lange termijn effecten hiervan?

Klachten door straling
Er komen steeds meer ervaringen naar buiten van kinderen die last hebben van straling, thuis of op school. Soms is dit van de een op de andere dag het geval, bijvoorbeeld na installatie van een nieuw draadloos netwerk. Dit kan zich uiten in klachten als concentratieproblemen, hoofdpijn, misselijkheid, vermoeidheid, maar ook vaak in hyperactiviteit. Als deze straling bij sommige kinderen zulke duidelijke klachten veroorzaakt, is het de vraag of dit ook voor andere kinderen belastend is en daardoor welzijn en leerprestaties negatief beïnvloedt?

Wel maatregelen in andere landen
Reeds in 2011 heeft de Raad van Europa geadviseerd draadloos internet en mobiel bellen op scholen te weren. De Nederlandse overheid geeft aan dat het volstrekt veilig is, terwijl in andere landen beschermende maatregelen zijn genomen. In Frankrijk is wifi op scholen voor jonge kinderen niet toegestaan. Ook in Rusland en Israël zijn beperkende maatregelen genomen. In een aantal landen, waaronder België, worden jongeren geadviseerd over verstandig gebruik van hun mobieltje. Hoe kan dit zo verschillen?

Bij twijfel over de lange termijn effecten is het verstandig, zeker voor kinderen, het voorzorgsprincipe te hanteren.